Ontwikkelingen

Bestuur en dienstverlening

Dienstverlening
De gemeente staat ten dienste van de inwoners. Dat is de basis van waaruit bestuur en organisatie werken. Dit dienstverleningsmodel krijgt de komende periode zijn definitieve vorm. De poging tot een gedwongen fusie heeft diepe sporen achtergelaten in het gemeentehuis. We blijven hierin niet hangen, herijken de situatie, kijken vooruit en interveniëren waar nodig.

  • De al ingezette versterking van onze organisatie vullen we verder in op basis van de uitgangspunten van de Toekomstvisie .
  • Onze medewerkers communiceren duidelijk, begrijpelijk en tijdig naar inwoners, bedrijven en instellingen. In 2023 is de training “heerlijk helder Scherpenzeels” voor alle medewerkers gestart.
  • De openstelling van het gemeentehuis op maandagavond blijft gehandhaafd. We breiden de gemeentelijke dienstverlening uit met bijvoorbeeld het werken op afspraak en verdergaande digitalisering van de dienstverlening.
  • De trouwe kern aan vaste medewerkers in de organisatie vormt een goede basis voor personele versterkingen en enthousiaste nieuwelingen.
  • Sleutelfuncties laten we bij voorkeur invullen door vaste medewerkers die meer continuïteit bieden dan interim-krachten.
  • Bij nieuwe aanstellingen van medewerkers gaat het in eerste instantie om kwaliteit in de breedste zin van het woord. Lokale of regionale verbondenheid is een pré. Verder zijn er geen uitsluitende voorwaarden. De cultuur en de schaal van onze organisatie bieden generalisten en jonge mensen die zich breed willen ontwikkelen een mooie betrekking.
  • Het werken aan grote opgaven vraagt om een projectmatigere aanpak waarbij alle stakeholders meetellen. In 2023 wordt projectmatig & opgavegericht werken geherintroduceerd en gestart.

Ontwikkelen online diensten
Onze inwoners doen graag eenvoudig zaken met ons als gemeente en wij willen bereikbaar zijn voor onze inwoners, ook via online kanalen.
Door eDiensten Burgerzaken te implementeren willen we dat voor de toekomst gaan realiseren. Met een frisse vormgeving bieden we als gemeente een klantgerichte dienstverlening die past bij deze tijd: altijd, overal, op ieder device.

De BAG / BGT
De BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen) is onderdeel van het overheidsstelsel van basisregistraties. Gemeenten zijn bronhouders van de BAG. Zij zijn verantwoordelijk voor het opnemen van de gegevens in de BAG en voor de kwaliteit ervan. De BGT is essentieel voor veel bedrijfsprocessen binnen gemeente Scherpenzeel, vooral voor beheer openbare ruimte, bouwen en wonen.
In juli 2022 is de bestaande samenwerking inzake het bijhouden van de BAG / BGT gestopt. Het samenwerkingsverband BGT stopt halverwege 2023. Hiertoe gaan we op korte termijn bepalen hoe wij de BGT / BAG vanaf 2023 gaan uitvoeren. We gaan een keuze maken uit zelf doen, uitbesteden bij een derde partij (bedrijf) of samenwerking met een andere gemeente.

Deze pagina is gebouwd op 08/30/2023 14:44:15 met de export van 08/30/2023 10:16:38